
Przyczepność i wytrzymałość – najważniejsze cechy ścieżek rowerowych
W naszym kraju tworzy się bardzo dużo ścieżek rowerowych, ale i tak nie dorastamy w tej sferze krajom bardziej zaawansowanym. Przekonajmy się z jakich tworzyw muszą być zbudowane ścieżki rowerowe, aby były całkowicie bezpieczne dla przemieszczających się przez nie ludzi.
Jak muszą być wykonane najlepsze ścieżki rowerowe
Optymalnie zaprojektowana ścieżka powinna być wydzielonym pasem, po którym odbywa się wzmożony ruch jednośladów, wyróżnionym tabliczką C-13. W zdecydowanej części polskich miast przeważnie wykonana jest z tzw. polbruku, co może być niebezpieczne, bo tego typu konstrukcja niesie ze sobą większe zagrożenie upadkiem. O wiele bardziej wygodne jest trwałe podłoże poliuretanowe. Trzeba również pamiętać, że ścieżki rowerowe są bardzo często uczęszczane, zmagają się z wielkim nasileniem pojazdów. Odporność na naciski zewnętrzne oraz szkodliwe uwarunkowania klimatyczne, takie jak: ekstremalna temperatura, mróz, mocny deszcz, lód, odmarzanie, są najważniejszym kryterium podczas wybierania komponentów ścieżki.
Jakie są najpopularniejsze rodzaje nawierzchni ścieżek rowerowych
Powłoka antypoślizgowa, którą pomalowane są najnowszej generacji ścieżki rowerowe, redukuje ewentualne wypadki i znacznie rzutuje na bezpieczeństwo rowerzystów. Stosowana jest zazwyczaj na podłożu bardzo stabilnym. Rozpowszechniona jest również wielobarwna nawierzchnia drogowa, której cechy nieprzepuszczające są doskonałym rozwiązaniem. Ścieżki wyprodukowane z kostki kamiennej wcale nie występują na terenie UE.